Wielu przedsiębiorców zwraca się do mnie z zapytaniem, czy w związku z tym, że otrzymali pożyczkę z PUP to muszą składać wniosek o jej umorzenie? słyszeli bowiem, że Tarcza Antykryzysowa 4 zmieniła zasady i już nie trzeba tego robić. Chcą pomóc przedsiębiorcom, przeprowadziłam analizę przepisów i odpowiedź brzmi:
TAK, nie trzeba składać wniosku o umorzenie pożyczki 5.000 zł z PUP.
Brzmienie przepisu Art. 15zzd ust. 7 Tarczy Antykryzysowej:
przed nowelizacją, przepis ten brzmiał następująco:
Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza, że prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
po nowelizacji, brzmi on tak:
Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Z powyższego porównania jednoznacznie wynika, że ustawodawca usunął wymóg złożenia wniosku o umorzenie pożyczki. Obecnie jedynym wymogiem jest prowadzenie działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Potwierdzenie powyższego znajdziemy także na stronie praca.gov.pl, gdzie znajdziemy odpowiedź na pytanie czy pożyczka może być umorzona:
„Czy pożyczka może być umorzona?
Pożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Umorzenie pożyczki nastąpi z urzędu, bez konieczności składania wniosku o umorzenie. Spełnienie warunku umorzenia sprawdzi urząd pracy„.
Oznacza, to, że wniosku o umorzenie nie składamy, a Urząd Pracy sam sprawdzi w CEiDG lub KRS czy przedsiębiorca, który otrzymał pożyczkę 5.000 zł spełnił warunki do jej umorzenia.
Czy wszystkich przedsiębiorców, którzy zaciągnęli pożyczki 5.000 zł z PUP obowiązują znowelizowane przepisy?
Znowelizowane przepisy dotyczą przedsiębiorców, którzy :
- otrzymali pożyczkę po wejściu w życie nowelizacji,
- otrzymali pożyczkę przed wejściem w życie nowelizacji,
- a także tych którzy złożyli wniosek o pożyczkę przed nowelizacja przepisów, a otrzymali ją po ich nowelizacji.
Powyższe wynika jednoznacznie z art. 97 ww. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, który stanowi:
Art. 97. [Zasady stosowania nowej regulacji w zakresie pożyczek ze środków Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy]
Autor:
Barbara Bil, adwokat – doradza przedsiębiorcom jak prowadzić bezpieczne biznesy, specjalizuje się w prawie reklamy i marketingu, prawie pracy oraz prawie gospodarczym tj. w prawie umów i obsłudze prawnej spółek, a w szczególności przekształceniach i łączeniach spółek.
Chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszamy skontaktuj się ze mną!
tel. 730 222 081, e-mail: kancelaria@kancelariabil.pl
Niniejsza informacja stanowi wyłącznie odzwierciedlenie poglądów autorów i nie stanowi opinii ani porady prawnej. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie powyższych informacji bez wcześniejszej konsultacji z Kancelarią.